Obsługa programu za pomocą myszy i klawiatury.
Kombinacja klawiszy | Funkcja |
Wciśnięty środkowy_klawisz_myszki (kółeczko) | Obrót |
Kółeczko na myszce | Przybliżanie / oddalanie |
Wciśnięty klawisz Ctrl + Shift + Lewy_klawisz_myszki | Przesuwanie |
Ctrl + Enter | Utworzenie obiektu |
Wybrane opcje dostępne w trybie modelowania:
Modelowanie | Wyciągnięcie wzdłuż prostej (extrude), wokół osi (revolve), wzdłuż prowadzącej (sweet), przez przekroje (loft). | |
Wstawianie części bazowej (innego modelu). | ||
Wyciągnięcie wzdłuż prostej (extrude), wokół osi (revolve), wzdłuż prowadzącej (sweet), przez przekroje (loft), i wykonanie odejmowania. | ||
Zaokrąglenie (fillet) i fazowanie (chamfer). | ||
Wstawianie otworów. | ||
Wstawianie żeberek (rib) -należy przygotować uprzednio szkic, będący obrysem żeberka. | ||
Pochylenie (draft). | ||
Cienkościenność (shell). | ||
Przecięcie modelu (trim). | ||
Szyk (pattern) prostokątny, kołowy, i wzdłuż ścieżki. | ||
Lustro (mirror). | ||
Operacje logiczne | ||
Linie 3D | Punkt | |
Spirala cylindryczna | ||
Spirala stożkowa | ||
Polilinia 3D | ||
Splajn 3D | ||
Powierzchnie | Import powierzchni, lub brył (w wersji LT w formacie *.SAT) | |
Geometria pomocnicza |
Wstawianie osi | |
Wstawianie płaszczyzn | ||
Pomiary | Odległość i kąt | |
Długość krawędzi | ||
Pole powierzchni | ||
Właściwości fizyczne | ||
Informacje o obiekcie | ||
Filtry wyboru - umożliwiają wybór tylko wybranych elementów |
Ściany brył (powierzchnie) | |
Krawędzie | ||
Wierzchołki | ||
Płaszczyzny | ||
Osie |
Wybrane opcje dostępne w trybie pracy w szkicu:
Rysowanie krzywych |
Wstawianie punktów, wstawianie określonej liczby punktów na krzywej, oraz punktów przecięć. | |
Linie konstrukcyjne: równoległe, prostopadłe, styczne, dwusieczne, itp. | ||
Linie: równoległe, prostopadłe, styczne, dwusieczne, itp. | ||
Okręgi: środek i promień, przez 2 i 3 punkty, kilka rodzajów styczności. | ||
Łuki. | ||
Elipsy. | ||
Rysowanie ciągłych krzywych. | ||
Krzywe Beziera, polilinie. | ||
Fazy. | ||
Zaokrąglenia. | ||
Prostokąty i wieloboki. | ||
Odsunięcie pojedynczych krzywych i całych obrysów | ||
Kreskowanie. | ||
Wymiarowanie elementów |
Wymiary liniowe | |
Wymiarowanie średnic | ||
Wymiarowanie łuków | ||
Wymiarowanie kątów | ||
Edycja obiektów |
Przesunięcie | |
Obrót | ||
Skalowanie | ||
Lustro | ||
Szyk, kopiowanie | ||
Rozciągnie przy przesunięciu, obrocie, skalowaniu. | ||
Ucinanie | ||
Dzielenie linii | ||
Usunięcie wszystkich obiektów wewnątrz, lub na zewnątrz określonej granicy. | ||
Relacje geometryczne |
Poziom i pion | |
Ułożenie punktów w jednej linii poziomi i pionowo, łączenie punktów, punkt na linii, symetria dwóch punktów | ||
Równoległość, prostopadłość, współosiowość. | ||
Styczność | ||
Ustalenie punktu | ||
Jednakowe promienie i jednakowe długości. | ||
Zablokowanie wymiaru (obiekt zwymiarowany zablokowanym wymiarem nie może zmienić długości). | ||
Zmiana wartości wymiaru. | ||
Automatyczne nadawanie relacji geometrycznych. |
Wybrane narzędzia dostępne w trybie rysunku płaskiego 2D:
Symbole | Wstawianie tekstu | |
Obróbka powierzchni | ||
Odnośniki | ||
Wstawianie przekrojów | ||
Wstawianie osi symetrii |
Uchwyty obiektów:
Uchwyty obiektów |
Punkty charakterystyczne: końce linii i krzywych, środek okręgu i punkty kwadrantowe, punkty. | |
Punkt środkowy. | ||
Przecięcie. | ||
Styczność. | ||
Prostopadłość. | ||
Dociąganie do siatki. | ||
Śledzenie punktów charakterystycznych. | ||
Śledzenie biegunowe. | ||
Centrum. | ||
Punkt na krzywej. | ||
Ustawienia globalne. | ||
Położenie kursora. |
Pasek statusu:
Skrótowy opis wybranych narzędzi.
Podstawą pracy w programie KOMPAS-3D jest szkic. Szkic możemy położyć na płaszczyźnie, lub płaskim boku figury.
W tym celu należy zaznaczyć płaszczyznę lub bryłę (zmieni ona wtedy kolor) i nacisnąć prawy klawisz myszki. Z rozwiniętego menu należy wybrać Sketch.
Po wybraniu opcji Sketch program ustawi płaszczyznę szkicu równolegle do ekranu monitora.
Proszę zwrócić uwagę, że tylko linie konturowe są używane do tworzenia brył.
Linie cienkie służą tylko jako pomoc do tworzenia geometrii.
Linie osiowe służą tylko do wyznaczania osi obrotu przekroju bryły. Program KOMPAS-3D automatycznie rozpoznaje rodzaj linii i tworzy bryłę.
W efekcie wyciągnięcia poprzedniego szkica (obrotu wokół osi), utworzona zostanie poniższy model.
Kilka podstawowych przykładów jak tworzyć bryły:
1. Revolve- obrót wokół osi:
2. Extrude- wyciągnięcie na odległość
3. Sweep operation- wyciągnięcie po ścieżce
4. Loft- wyciągnięcie poprzez przekroje.
Najlepiej rozpocząć zapoznawanie się z programem poprzez pobranie wersji testowej. Wystarczy kliknąć poniżej:
Wersja demo działa przez 30 dni i jest w pełni funkcjonalna.
{jd_file file==2}{jd_file file==3}